- SOME INTERESTING FACTS FORM THE WORLD OF RAIL TRANSPORT. The failure of the first project for tunel under the English Channel. A plan for rail transport on ice.


Провалът на първия проект за тунел под Ламанша.

Проектът за строителството на тунел под Ламанша има отдавнашна история, но реалното му изпълнение започва през 70-те години на ХІХ век. Идеята за прокарването на железница под Ламанша принадлежи на френския учен Томе дьо Гамон, който през 1856 г. представя своя проект за прокарването на тунел с две железопътни линии и два тротоара за пешеходците, на Наполеон ІІІ. За съжаление той е отхвърлен заради станалото малко по-късно покушение срещу Наполеон ІІІ, поради което отношенията между Франция и Великобритания охладняват.

Реалните стъпки в това отношение започват чак през 1870 г., когато се създава специален френско-английски комитет по Ламаншкия тунел. На 2 август 1875 г. френското и британското правителство приемат закон за предоставяне на земя за геологическо разузнаване на компаниите за Ламаншкия тунел. Първоначално за строителството и експлоатацията на тунела претендирали две компании – Югоизточната и Чатам-Дувърската жп линия. Директорът на първата – Едуард Уоткин, успял да обедини двете компании и да създаде една обща компания за строителството на континентална подводна жп линия. През 1881 г., след като обстановката се изяснила, Едуард Уоткин успял да получи субсидии и да “прокара” през британския парламент закон, възобновяващ разрешението от 1875 г. Новосъздадената британска компания за строителството на жп тунела трябвало да започне работа при Шекспировата скала около Дувър. С помощта на “машината на Бюмон” (конструирана от британския полковник Фредерик Бюмон и известна днес под названието “тунелен прокопвач”) англичаните към края на 1882 г. успешно преминали 1842 м изградена галерия (не тунел), а французите към края на 1883 г. – повече от 1200 м. В този период започва и натискът на собствениците на кораби върху британското правителство, а също и психоза от опасността от преминаването на чужди войски през тунела. Новият британски министър на търговията не бил симпатизант на строителството на жп тунела, а и от друга страна, английското правителство създало следствена комисия от 10 човека, известна на историците като комисията “Ленсдаун”. След като задала на свидетелите точно 5396 въпроса, с болшинство от 8 гласа тя разпоредила работите по проекта да бъдат прекратени. Френските партньори продължили работата си още една година, след което спрели окончателно. Скоро за “чудото на ХІХ век” напомняли единствено двете изоставени галерии под бреговете на Ламанш и “машината на Бюмон”, изоставена в подземния пласт от креда.

План за ЖП превоз върху лед.

През 1892 г. щурманът Сатунин от Кронщад направил проект за превозване върху ски на влакова композиция чрез парна машина, която да се движи по леда като влак по железопътната линия, но без релси. Тази необичайна влакова композиция трябвало да се използва между Кронщад и Петербург, там, където движението през зимата е голямо. Но строителството на железопътния път и опитите да се поставят релси на леда се проваляли, тъй като ледената повърхност се намирала в пряка зависимост от водата. Така при повишаване или понижаване на нейното ниво било възможно създаването на процепи и наслоения. Като взема предвид, че повърхността на леда е подвижна, и след като изчислява натиска на тежестта от падналия сняг, авторът проектира влак, който се отличава от обикновения само по начина на сцеплението на вагоните – управляващата шейна се намирала отпред, а тендерът и локомотивът били разположени по средата. Вагоните трябвало да бъдат 8 и да са поставени върху шейни с четири ски. По информацията на петербургските вестници от този период влакът трябвало да се движи и със скорост 20 версти в час.

Ст.н.с. Николай Котев, д-р по история

Printed in bulgarian newspaper „Железничар“ („Railway-man“), Sofia, N 16 2004, 22-28 April 2004.

Creative Commons License
SOME INTERESTING FACTS FORM THE WORLD OF RAIL TRANSPORT. The failure of the first project for tunel under the English Channel. A plan for rail transport on ice. by Nickolay Georgiev Kotev is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.
Based on a work at kotev25.wordpress.com.
Permissions beyond the scope of this license may be available at kotev100@yahoo.com.

About these ads

4 responses to “- SOME INTERESTING FACTS FORM THE WORLD OF RAIL TRANSPORT. The failure of the first project for tunel under the English Channel. A plan for rail transport on ice.

  1. Здравейте!
    Благодарим Ви за посещението
    Винаги сте добре дошли.
    Това не е всеки ден един европейски учен
    и
    журналист посещава сайта ми!
    Сайтът ви е много интересно.
    Очаквам с нетърпение да четене повече.