– SOME INTERESTING FACTS FROM THE WORLD OF RAILWAY TRANSPORT. The April prophesy. James Watt’s steam engine.


ЛЮБОПИТНИ ФАКТИ ОТ СВЕТА НА ЖЕЛЕЗОПЪТНИЯ ТРАНСПОРТ.

Първоаприлско пророчество

На 1 април 1886 г., швейцарският вестник „Нойецюрхер цайтунг” съобщил, че в планината Юнгфрау ще бъде построена железопътна линия. В редакцията на вестника веднага постъпили запитвания по този повод. След няколко дни редакторът бил принуден да обърне вниманието на читателите на вестника върху датата на отпечатването на съобщението – 1 април. „Строителството на железопътния преход на височина 3500 м в планина е невъзможно”, убеждавал той своите читатели. „Това беше шега”. Но след няколко десетки години този железен път става реалност в подножието на върха Юнгфрау – този изключително живописен район на Бернските Алпи, който е с височина 4167 м и откъдето се спускат многобройни ледници. А най-интересното е, че промишленият магнат Гуйер-Целер, решил да построи тази железница, за първи път е замислил тази идея, докато е чел статиите на вестника.

Трябва да се отбележи, че това не е онази най-високо построена железница в света. За такава все още се смята пътят, построен в Перу, пресичащ Андите на височина повече от 4000 метра. При това кондукторът е в постоянна готовност да даде кислородни маски на пътниците.

Парната машина на Джеймс Уат.

James Watt

Към 1769 г. шотландският механик от град Глазгоу Джеймс Уат вече е бил притежател на патент, в който се описвали основните принципи на парния двигател. Но първите опити на известния шотландец да задвижи създадената от него машина претърпяват пълен провал. Цилиндърът, в който е трябвало да става разширяването на парата, се оказал навсякъде пробит и не задържал пара, тъй като не бил изработен от цяло парче метал, а изкован от лист стомана. Цялото техническо изкуство на майсторите от Глазгоу не стига, за да се пробие в цяло парче метал голям отвор и да се изработи обикновен цилиндър. Все още не съществувала възможност за използването на достатъчно съвършени инструменти и на метода на заваряването. Чак към 1784 г., след като внася различни изменения в своя проект за парна машина, Джеймс Уат успява да получи нов патент за универсално действащ модел на парен двигател. За това как бързо навлиза в техническата система това изобретение говори и фактът, че през 1826 г. във Великобритания вече се наброявали около 1500 парни машини на Уат.

James Watt workshop

Ст.н.с. Николай КОТЕВ, д-р по история

Printed in bulgarian newspaper „Железничар“ („Railway-man“), Sofia, N 27 from 17-23 July 2003

Creative Commons License
„SOME INTERESTING FACTS FORM THE WORLD OF RAIL TRANSPORT. The April prophesy. James Watt’s steam engine“ by Nickolay Georgiev Kotev is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivs 3.0 Unported License.
Based on a work at kotev25.wordpress.com.
Permissions beyond the scope of this license may be available at kotev100@yahoo.com.

Коментари са забранени.