– THE SECRETS OF „TITANIC“


ДАЛИ ЩЕ СЕ ОТКРИЕ ИСТИНАТА ЗА „ТИТАНИК”?

      14 април 1912 г. Тази дата е може би най-трагичната в историята на световното корабоплаване. Тогава потънало чудото на корабостроенето от началото на ХХ век –   суперлайнера „Титаник” (RMS „Titanic“).  Ще се открие ли някога тайната за тази катастрофа? Може би.

      Сега за „Титаник” се знаят много неща. За времето си, това бил за най-голямия построен кораб в света, имащ водоизместване от 46300 тона, дължина – 269 м, ширина – 28,2 м и достигащ скорост от 25 възела. В построяването му взели участие 17 хиляди работници и инженери, а самият той бил така да се каже – последната дума на науката и техниката от началото на ХХ век. По днешният финансов курс, цената на една блок-каюта от първа класа достигала до 55 хиляди долара. Когато „Титаник” направил своето първо пътуване от Саутхeмптън, Великобритания до Ню-Йорк, САЩ, на борда си имал 2227 пътника, по-голямата част от които били „каймака” на тогавъшното световно индустриално общество. И сред тях се намирал и автора на проекта на кораба – корабостроителя Томас Андрюз.

      Когато корабът бил спуснат на вода, той изглеждал изключително надежден и величествен – по тогавъшните оценки се смятал за непотопяем, тъй като се състоял от лесно херметизиращи се сектори, които не позволявали на водата да нахлува. Ако по някаква причина би се появила  пробойна в корпуса, приемало се, че водата щяла да залее само повредения сектор. Оттук бил направено и грешното заключение, че в такъв случай на „Титаник” ще му потрябва от един до три дни за да потъне, часове и дни в които, помощта от съседните кораби много бързо щяла да дойде.

       Но историята бе преценила логиката на събитията по друг начин.

      Съгласно официалната версия, суперлайнера се сблъскал с айсберга на 14 април 1912 г. в 23 часа и 40 минути, и потънал 2 часа и 20 минути по-късно. По време на проведеното следствие след гибелта на „Титаник” се разбрало, че корабът бил лошо подготвен за аварийни ситуации, като капитанът му – стария морски вълк Едуард Смит направил редица сериозни грешки по отношение на спасяването му. Така например, още в 19 часа и 30 минути дежурният радист на „Титаник” получил съобщение от парахода „Калифорния”, че в района плавали три голями айсберга. Това зловещо предизвестие на катастрофата било отминато от капитана с лека ръка и навлизайки в опасната зона суперлайнера дори не намалил своята скорост. А по време на самата катастрофа, капитанът в критичния момент не успял да вземе единственото правилно решение – да спусне веднага спасителните средства зад борда  и да направи всичко възможно за оцеляването на колкото се може повече хора. И печалният резултат не закъснял От 2223 души намиращи се на борда на „Титаник”, загинали  1517 души, като били спасени само 706 човека. При това много от спасителните лодки били полупразни.

      Първата спасителна лодка била спусната вода едвам един час по-късно – в 0 часа и 45 минути. Но днес станал известен факта, че и спасителните лодки щели да стигнат само за половината от пътниците! Такава била увереността на корабостроителите в непотопяемостта на „Титаник”! Към 2 часа посред нощ корабът се накренил на 45° спрямо хоризонта, кърмата първоначално потънала, после се надигнала и кораба с носовата си част поел към дълбочина от 3800 метра. Това бил края.

      Но тайната на гибелта на кораба в продължение на много десетилетия вълнувала и продължава да вълнува световното общество. Първа през 1985 г. съвместна американо-френска експедиция успяла да открие потъналия кораб приблизително на 800 км югоизточно от остров Нюфаундленд. Година по-късно, през юни 1986 г. били направени и първите дълбоководни снимки на „Титаник” и разхвърляното около него корабно обурудване. А до днес 2012 г. местото било вече посетено от няколко научноизследователски експедиции, които успяли да направят невероятни открития. Така възникнали няколкото версии за гибелта на „Титаник” Ето ги:

      СЪЩЕСТВУВАЩИТЕ ДНЕС  „МАТЕРИАЛНИ” ВЕРСИИ

      За периода от изминалите 100 години от гибелта на „Титаник”, тази морска катастрофа довела до възникването на различни митове. Един от тях, който е и най-известен е, че близо до остров Нюфаундленд е потънал не самия „Титаник”, а неговият близнак – кораба „Олимпик”. Нещо повече – той бил потопен нарочно, за да се може да се извърши една от най-големите финансови измами в света.

      Работата била в това, че „Титаник” бил втория кораб от серията суперлайнери, които са били построени от компанията „Уайт Стар Лайн”. Първият – корабът „Олимпик” е бил пуснат на вода през 1908 г., но няколко месеца преди пускането в експлоатация на „Титаник”, той попаднал в катастрофа – успял да се удари с военен крайцер и получил голями повреди. Компанията „Уайт Стар Лайн” попаднала в доста сложна финансова ситуация. На нея и било по изгодно да потули случая с „Олимпик”, отколкото да извърши капитален ремонт. И тогава ръководството решило… да смени имената на корабите. Удареният „Олимпик” под названието „Титаник” излязъл в Атлантика, за да не се върне – той потънал, но донесъл на корабостроителите огромна за времето си застраховка. А истинският „Титаник” (позициониран като „Олимпик”) плавал след това дълги години, докато през 1937 г. не бил продаден за скрап. Външно корабите се отличавали един от друг съвсем малко, така че това било възможно. Чак през 80-те години на миналия век, когато изследователските батискафи изследвали мястото на катастрофата, истината се изяснила. През септември 1985 г., океанографът Боб Балард открил остатъците на „Титаник” на дълбочина от близо 4 км. Той бил поразен виждайки, че носът и кърмата на кораба лежат поотделно, разделени от голямо поле. Именно тогава, на винта на потъналия лайнер учените забелязали номера „401”, т.е. това бил официалния сериен номер на „Титаник”. Ясно е, че винтовете не могли да бъдат разменени, така че потънал е все пак „Титаник”!

     Другият въпрос, който мъчил дълго време специалистите се състоял в това, как така ледът на айсберга успял да среже доста дебелата стоманена подводна обшивка на суперлайнера? И те стигнали до извода, че са виновни тогавъшните стоманолеяри. Нитовете, които се закрепвали листовете от обшивката на „Титаник” излезнали неустойчиви – айсбергът много лесно ги прерязъл. През август 1994 г. известният американски журналист Робърт Хенън сидял в лабораторията на Министерството на отбраната на Канада в Халифакс и изучавал парче от корпуса на „Титаник” с размер на чиния. Това парче което имало дебелина 2,5 см и три отвора за нитове било вдигнато на повърхността и сега неголяма група от учени решила да направи експеримент с него – да го подложи на натиск и удари. И истината изплувала след толкова десетилетия – след извършения експеримент и направения след това компютърен анализ се оказало, че стоманата на „Титаник” е изключително хрупкава – т.е. когато корабът се ударил с айсберга, плочите на корпуса не се огънали на вътре, а се счупили! Парчето от „Титаник” не е станало хрупкаво, след като лежало на дъното на океана почти едно столетие. Стоманата е била чуплива, още при постъпването в корабостроителницата още от стоманолеярния завод. И тя станала още по-чуплива в ледената вода.

      Ето мненията на двама от учените, участвували в експеримента:

      Керис Алън – „За да заприлича на съвременната висококачествена стомана, аз трябваше да понижа температурата и до -60 или -70° по Целзий”

      Фергюсън – „Тогава не са разбирали, какво е това хрупкаво място на счупване. Те не са знаели, че високото съдържание на сяра прави стоманата чуплива. А стоманата на „Титаник” е имала високо съдържание на сярата дори за онова време. Днес такъв кораб не би излязъл от корабостроителниците”.

      Има още няколко „материални” версии за причините за гибелта на „Титаник”. Някои казват за пожар, избухнал в бункерите за въглища – т.е. взривът е пробил дъното и затова корабът потъвал с равен кил, не се обръщал на една страна, както би трябвало да бъде при официалната версия. Други пък предполагат че в трюмовете се взривили парните котли…

      А И МИСТИЧНИ…

      Гибелта на „Титаник” създала и много версии, имащи паранормален характер. В това или онова време, всичките те се появили на страниците на различни издания и таблоиди. Вестникът „The Sun” информирал читателите си, че очевидци са видяли близо до потъващия кораб НЛО, което уж е било виновно за катастрофата заради своя лазерен лъч. Периодично се появяват съобщения, че различни съвременни кораби приемат сигнала „SOS!” от „Титаник”, заблудил се във времето и пространството. А едно германско списание дори е предположило, че катастрофата на суперлайнера е предизвикана от проклятие на египетските фараони. Излязло наяве факта, че на кораба е била натоварена мумията на египетска жрица от времето на Аменхотеп IV. На саркофага и било написано: „Вдигни се от сън, и твоя поглед ще възтържествува над всякакви интриги срещу теб!” Може да се сетите какво е това – египетска мумия да лежи близко до капитанския мостик… Но има и още интересни версии.

      Заедно с „Титаник” на дъното на Атлантическия океан останали да лежат огромни съкровища – тяхната стойност се оценявала на около два милиарда американски долара. Касите на парахода са били запълнени до горе с ценности. Но специално внимание си заслужавал брилианта „Синият Таверние”, който под голям секрет е бил изпратен в Америка от един френски индустриалец. Може би пък този скъпоценен камък да е причината за гибелта на „Титаник”?

      Брилиантът е бил намерен през ХIV век в Индия, в един от притоците на Ганг. Докато „Синият Таверние” се намирал в Индия, той носил на притежателите му щастие, богатство, здраве, високи добиви на селскостопанска продукция. Но щом скъпоценноста напуснала пределите на родината, той докарал поредица от трагедии – всички, които го притежавали, загивали от насилствена смърт. Тръгнали и слухове, че брилианта носи върху себе си табу с проклятие – забрана да се изнася от Индия. Той бил прекарван тайно в Америка, но има и едно любопитно обстоятелство – един-два дни преди отплаванетто на „Титаник”, 98 от пътниците върнали билетите си обратно в касите. По-късно те не могли да дадат някакво смислено обяснение защо са го направили. Сред тях имало и такива, които разказали, че са видяли сън за гибелта на кораба.

      Известни са и много други мрачни пророчества за катастрофата. През 1874 г., една американска поетеса написала песен за трагичната съдба на кораб, сблъскал се с айсберг. Бившият морски офицер Морган Робертсън 14 години до реалната катастрофа с „Титаник” отпечатал мистичния роман „Безполезност”, в който с точност до някои технически подробности е описана трагедията със суперлайнера „Титаник”. Има и още по фантастични истории – през 1866 г. английският спиритуалист Уйлям Стид написал разказ за кораб, ударил се в айсберг и загубил след това пътниците си заради недостиг на спасителни лодки. А на 10 април 1912 г. Уйлям Стид се качил на борда на „Титаник”, за да отпътува в рейс, от който няма да се върне никога…

      А МОЖЕ БИ ТОВА ДА Е ДИВЕРСИЯ?

      Напоследък в света се налага една много интересна версия – тази, че гибелта на „Титаник” е станала възможна в резултат на диверсия. Известно е че собственикът на кораба Дж.П.Морган и лорд Гирд – президента на компанията „Харланд и Уулф” (Harland and Wolff), построила суперлайнера, се отказали да участвуват в неговото първо плаване. А те обикновено се намирали винаги на борда на корабите си, когато последните тръгвали в своя първи рейс. Може би нещо да са знаели? Или пък е проработила интуицията им, както и тази на 98-те пътника, отказали да се качат на борда?

      По време на разследването, който последвало след катастрофата, отговорникът за товарането и разтоварването Френк Претит съобщил, че той заедно с работници е натоварил в бронирания сектор на трюмовете много златни кюлчета. След натоварването им, „Банк оф Ингланд” забранил още тогава до 2012 г. публикуването на всякаква информация за натоварването на тези ценности. Предполага се, че тези златни кюлчета са били заплащането за военните доставки от САЩ за Великобритания. Тук е уместно да се поясни, че Великобритания изпитвала определени трудности при встъпването си в Първата световна война 1914-1918 г., поради което била принудена ускорено да купува въоръжение от Америка.  И именно поради това получила  достоверност версията, че германска подводна лодка е пуснала торпеда или е избухнал поставена мина с голяма мощност. Техническите възможности по това време били такива, че следите успешно могли да се скрият на дълбочина от близо 4 км.

      И ето сега, в края на ХХ век се появили нови свидетелства, подкрепящи тази версия. През пролетта на 1996 г. английската телевизионна компания „Дискавъри ченъл” и френската – „Елипс програм” организирали специална експедиция, като за тази цел на мястото на потъването на суперлайнера пристигнал изследователския кораб „Надир”. В продължение на 30 дни учените и инженерите с помощта на дълбоководен апарат успяли да изследват внимателно корпуса на потъналия гигант. И тук направили неочаквано откритие – по-ниско от ватерлинията те открили шест отверстия, разположени на най-уязвимите места на носа на кораба и всяко заемащо площ от около 5 кв. м. Ако айсбергът беше се сблъскал с „Титаник”, то той щеше да остави голяма пробойна. И тук се налага мисълта, че корабът потъвал бавно, със скорост почти незабележимо за екипажа, който се досетил за това много късно.

      След сблъсъка с айсберга, в корпуса се създала пробойна с размер от 30 кв.м, а не е могло да се създадат шест такива по-малки отверстия. Така че версията за диверсия за сега е най-достоверна.

      Какво ще бъде по нататък? Ще видим.

Ст.н.с. Николай Котев, д-р по история

Creative Commons License

THE SECRETS OF „TITANIC“ by Nickolay Georgiev Kotev is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.

Based on a work at kotev25.wordpress.com.

Permissions beyond the scope of this license may be available at kotev100@yahoo.com.

PRINTED IN BULGARIAN NEWSPAPER „DUMA“ („WORD“), SOFIA, N 83 (6187) from  7-8 April 2012, p.14-15.  See –  http://www.duma.bg/duma/node/29953  

MORE PHOTOS:

RMS Titanic departing Southampton on 10 April 1912.

Bow Construction. Historical photos of the Titanic.

Drawing plans. Historical photos of the Titanic.

Photos courtesy RMS Titanic, Inc. show the Titanic as well as artifacts culled from the luxury liner deep under the North Atlantic.

10 workers on construction beams.

Boilers. Historical photos of the Titanic.

Second class decck. Historical photos of the Titanic.

A recreation of the Titanic’s Grand Staircase is pictured in this undated handout photo. The RMS Titanic captured the world’s imagination even before the „unsinkable“ ship collided with an iceberg and sang on the night of April 15, 1912. „Titanic: The Artifact Exhibition,“ at San Francisco’s Sony Metreon (best known for its multiplex cinema), recreates shipboard scenes and displays artifacts liffted from 2 1/2 miles under the sea.

A handout picture recieved from Southampton City Council on April 4, 2012 shows the Titanic leaving Southampton on her ill-fated maiden voyage on April 10, 1912. A century on since the grandest liner ever built sank to the bottom of the ocean on its maiden voyage, the legend of the Titanic still captivates the imagination the world over.

Titanic lifeboats on their way to the Carpathia following the sinking of the Titanic April 15, 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

A lifeboat approaches the rescue ship Carpathia, which aided in the rescue of passengers after the luxury liner RMS Titanic sank on her maiden voyage, in this undated handout picture. The Titanic sank one hundred years ago this year, on April 15, 1912, with the loss of 1,517 lives three hours after the ship struck an ice berg. „TITANIC: The Tragedy That Shook the World,“ by the editors of LIFE at Time Home Entertainment Inc, includes photos and stories of the ship and many of those characters that have kept the public enthralled since the sinking.

A crowd in New York awaiting survivors from the Titanic to arrive aboard the Carpathia following the sinking of the Titanic, April 18, 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

A lifeboat from the Titanic pulls alongside the Carpathia following the sinking of the Titanic, April 15, 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

A group of survivors of the Titanic disaster aboard the Carpathia after being rescued, April 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

Mr. & Mrs. G.A. Harder and Mrs. Charles M. Hayes, survivors of the Titanic disaster, talking aboard the Carpathia after being rescued, April 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

A boat from the ship MacKay-Bennett examines an overturned lifeboat from the Titanic in waters of the Atlantic in 1912. April 15, 2012 marks the 100th anniversary of the sinking of the Titanic. The ship embarked on her maiden voyage from Southampton, England to New York in 1912, only to sink under cold Atlantic waters after striking an iceberg. Of the 2,223 passengers and crew aboard, only 706 survived that memorable night, but the story of the ocean liner deemed unsinkable has fascinated the world ever since.

Coffins for the recovered bodies from the Titanic are seen in Halifax in 1912. April 15, 2012 marks the 100th anniversary of the sinking of the Titanic. The ship embarked on her maiden voyage from Southampton, England to New York in 1912, only to sink under cold Atlantic waters after striking an iceberg. Of the 2,223 passengers and crew aboard, only 706 survived that memorable night, but the story of the ocean liner deemed unsinkable has fascinated the world ever since.

A group of survivors of the Titanic disaster aboard the Carpathia after being rescued, April 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

Stuart Collett; a survivor of the Titanic sinking, possibly on board the Carpathia, April 1912. The Titanic was considered unsinkable but foundered in frigid Atlantic waters off Newfoundland after striking an iceberg. About 700 passengers survived in lifeboats, but some 1,500 perished in the sinking.

Louis and Lola ?– TITANIC survivors. Photo by Bain News Service, April 1912. 

Who are the two little French boys that were dropped, almost naked, from the deck of the sinking Titanic into the arms of survivors in a lifeboat?  From which place in France did they come and to which place in the new world were they bound? There is not one iota of information to be had as to the identity of the waifs of the deep – the orphans of the Titanic.

(The Evening World, April 20, 1912, p. 4)

 

TITANIC disaster. Senate Investigating Committee questioning individuals at the Waldorf Astoria. 29 May 1912.

TITANIC disaster. Senate Investigating Committee questioning individuals at the Waldorf Astoria. 29 May 1912.

IMG_0001

IMG

IMG_0001

IMG

 

3 responses to “– THE SECRETS OF „TITANIC“